April 2016

April 2016

Så kan chefen stötta försäljningen

I säljsammanhang och i digitaliseringens spår är tillit viktigare än någonsin. Digitaliseringen skapar en transparens och helt andra möjligheter för kunden som med några få musklick snabbt skapar sig en bild av dig som leverantör.

All framgångsrik försäljning ett resultat av ett organisationsöverskridande lagarbete där alla deltar var och en på sitt sätt och i sin kapacitet, skriver Gunnar Holmen i en ny artikel. För att kunna arbeta organisationsöverskridande och stötta säljarbetet är det naturligtvis utomordentligt viktigt att alla förstår hur företaget tjänar pengar.

Ett första steg för chefen som vill stötta säljet är att med hjälp av säljorganisationen förstå hur affären är konstruerad och de kritiska framgångsfaktorerna för affären som helhet men också för kundrelationen.

Det är inte tekniken som är det viktiga i digitaliseringen, utan de nya möjligheterna för anställda att skapa starka kundrelationer, som i sin tur leder till affärer. Det är röda tråden i de råd som Susan Emerick ger. Hon arbetar som konsult i digital strategi, efter över 15 år hos IBM. Hon är också en av författarna till The Most Powerful Brand on Earth, som kom ut 2013.
 
Susan Emericks ger fyra råd för digitalisering

  • Börja smått – ett pilottest är ett bra sätt att bevisa en ny modell, eller koncept
  • Skapa en väl uttänkt strategi – hoppa inte direkt in i lösningen utan att först ha tänkt igenom saker och ting
  • Skapa förståelse för kundernas behov. Vad förväntar de sig, och vad behöver ni göra för att adressera dessa förväntningar?
  • Fokusera på kunderna. På så sätt kan du utveckla digitala strategier som stöder dem

Nya artiklar
4.9. Börja digitaliseringen i stark kundrelation
8.9. Bli chefen som boostar säljet
8.10. Åtta steg till att stötta säljet

Rekommenderad artikel
8.6. 6 saker du behöver veta om dina säljare

Hör av dig till: sal@bonnierledarskap.se